Alla inlägg den 4 augusti 2009

Av Patrik Möller - 4 augusti 2009 22:27

Har gått förbi Drottningtorget en hel del på sista tiden. Där står en go gäng och spelar musik. De kör med dragspel, trumpet och något mer blåsinstrument, minns inte vilket.

Jag tycker det är sjukt soft med gatumusikanter som verkligen kan spela. De förgyller omgivningen.

Givetvis står de inte där utan anledning. De vill förstås tjäna en slant på jobbet. Jag väljer att kalla deras verksamhet för jobb eftersom de utför sysslor mot betalning och det ser jag som en vettig definition av just jobb.

Den stora skillnaden på deras jobb och t.ex mitt är att de aldrig kan vara säkra på att casha in och nu börjar jag närma mig poängen. Den som betalar någons lön kan rimligen kallas för arbetsgivare, detta faktum gör oss till musikanternas arbetsgivare och då medföljer ansvaret att betala lön.

Dock måste vi ju inte betala deras lön men jag tycker det känns fair på något sätt att bidra med lite stålar om deras prestation håller måttet. Vad som håller måttet är ju en smaksak men en stor del kan nog enas om vad som räknas till ok musik. Det jag vill komma till är att det hade varit coolt om fler jobb var på det sättet - att man bara traskar in och börjar jobba för att sedan få betalt. Detta fordrar ju givetvis att man har någon form av lönegaranti, så gör som jag - släng en slant till musikanterna!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards