Alla inlägg under juni 2008

Av Patrik Möller - 29 juni 2008 16:54

"Ett snyggt mål" hamnade precis som allt annat på efterkälken. Därför är det nu dags att slänga på sig kockmössan och servera fler kulinariska höjdpunkter.


Fetaostfylld köttfärslimpa


Gör en ströbrödsblandning av 1 dl ströbröd och 2 dl mjölk. Låt den stå och dra i 10 minuter.


Blanda ihop 500 g blandfärs med 1 1/2 tsk salt och blanda därefter i peppar, lite riven lök, ströbrödsblandningen och ett ägg


Lägg färsen i en smord ugnssäker form och baka in fetaost i mitten


Forma färsen till en limpa och häll lite matfett ovanpå


Grädda limpan mitt i ugnen i 175 grader 45-60 minuter


Garnera med fetaost, oliver och haricoverts runt om limpan när 5 min återstår av gräddningen


Låt köttfärslimpan vila några minuter innan den skivas upp



Brunsås:

Vispa ihop 2 msk mjöl i spadet

Tillsätt 2 msk soya.

Låt koka upp och puttra några minuter


Servera med ris eller potäter och saltgurka


Klassiker!!!


Av Patrik Möller - 28 juni 2008 13:49

Ok då var det dags igen!


Efter mer än två veckor utan ett inlägg får jag erkänna att jag har negligerat min blogg fullständigt...

Detta kom ju givetvis oerhört olägligt, eftersom mitt senaste inlägg skrevs precis innan mitt första framträdande som triathlet och alla som följt min uppladdning såg fram emot resultatet... Just då går jag in i "bloggväggen" och är oförmögen att publicera ett enda inlägg... Katastrof!

Jag ber om ursäkt för detta och lovar att det ska dröja lång tid om ännu en svacka ska behöva dyka upp.


Kort sammanfattning om tävlingen:

Det gick bra! Jag var nöjd med tävlingen i helhet. En svinkall junidag i Hindås med regn, vind och t.o.m hagel var platsen för 39 entusiastiska deltagare i min klass. En medioker simning följdes upp av helt ok cykling och avslutades med ett bra terränglopp. Min slutplacering blev... 25:a på tiden 1:25:37, ganska exakt 19 minuter efter vinnaren.


En mycket mer detaljerad beskrivning av tävlingen utlovas inom kort.


Ciao så länge! 

Av Patrik Möller - 13 juni 2008 12:28

Då var man blivande gyminstruktör...

Jag tackade ja till erbjudandet och har därmed en till rolig sak att se fram emot i livet. Nu väntar utbildningar till hösten och till våren börjar jag jobba. Det är korta pass som gäller, 2-4 timmar/vecka. Det räcker dock gott och väl eftersom jag inte är helt sysslolös i övrigt.


Igår var det simträning som gällde inför söndagens tävling. Efter att ha tränat löjligt mycket, simning, cykel och löpning under den senaste månaden ska det bli fruktansvärt skönt att få skörda framgångar under officiella förhållanden. Målet inför söndagen är att genomföra varje gren så fort det går samt att besegra så många erfarna triathleter som möjligt. Jag vill inte på något sätt ta bort pressen som jag har på mig, men visst är det en liten obetydlig bragd i sig om en lekman som jag lyckas övervinna någon som faktiskt har hållit på med den här sporten under en längre tid.


Toppmatch i EM idag när Holland tar sig an Les Bleus. Ni vet vad jag tippar!


Imorgon är en rolig dag som börjar med ett möte och de slutliga förberedelserna inför nästa veckas fotbollsskola som min klubb Fässbergs IF arrangerar varje år. Som huvudledare inom fotbollsskolan bär jag ett ok med ansvar på mina axlar, men med mina grymma medarbetare Anders och Calon kommer det att bli succé! Efter det bär det av till Majvallen och match. Som om det inte var nog fyller Cilla år också så jag har lite att stå i imorgon. Måste få in "ett snyggt mål 2" innan måndag också...


Vila får man göra när man blir gammal!

Have it your way!

Av Patrik Möller - 11 juni 2008 23:20

Vid halv nio ringer Elin från Friskis&Svettis...


Det hela började i slutet av april när jag fick nys om att F&S sökte instruktörer till sin verksamhet. De var ute efter coacher inom spinning, jympa, aerobic, gym, saftblandning, insektsutrotning och allt däremellan. Jag gick först på ett informationsmöte och blev därifrån slussad vidare till ett praktiskt prov för enbart gyminstruktörer. Några dagar efter det ringde Elin och sa att mitt praktiska prov hade gått bra och att hon ville träffa mig för en intervju. Förra veckan satt jag i ett litet rum med Elin och en annan F&S-anställd, där fick jag genomgå en intervju i Scotland Yard klass och efter det 60 minuter långa förhöret kändes det som om de visste mer om mig än vad jag själv gjorde.

Back to present time, denna morgon ringer Elin ännu en gång och meddelar att juryn är enhällig och att de vill ha mig som gyminstruktör för Friskis&Svettis! Sweet 'n nice! Så nu har jag ungefär 12 timmar på mig att fatta mitt beslut, ringa tillbaka och lämna besked. Det kanske låter som att äta upp en tallrik gröt men om jag tackar ja till erbjudandet binder jag mig för två år och får en utbildning för 15 lök. Bangar jag ur är det jag som är återbetalningsskyldig. Jag ska sova på saken så får vi se imorgon.


Idag fick jag även revansch på hemvägen från Mölndal (se gårdagens inlägg). Med mer normala förhållanden, vilket innebär lättare motvind, stannade klockan på utmärkta 21,00, vilket jag är väldigt nöjd med.

Idag var det matchdag och vi begav oss från Mölndal till Floda för att försöka ta vår smått fantastiska sjunde raka seger. Vi började väldigt bra och hade en stabil 4-1 ledning i halvlek. Vad jag och min kollega gjorde för fel i halvtidsvilan vet jag inte. Våra elva spelare byttes nämligen ut mot elva vålnader som varken syntes, hördes eller deltog i spelet. Med nöd och näppe lyckades vi vinna matchen med våra 4 mål mot deras tre.


Allt gick rätt idag och det beskrivs bäst med tre ord - en go dag!

Av Patrik Möller - 10 juni 2008 23:13

Mycket EM som sagt...

Jag får ju börja med att hylla våra blågula tjänstemän som stod för en storartad premiärinsats i slaget om Europa!!! Oerhört imponerande tycker jag. Sedan vill jag, om än mycket olägligt, trycka ner alla som pikat mig inför EM angående vilka som kommer att stå som slutsegrare i sommar.

Inför EM sa jag Holland...

Efter Hollands första match står jag kvar vid mitt tips...

Efter deras match mot Frankrike kommer jag fortfarande att säga Holland...

Välkomna att trycka ner mig i kratern när de åker ut, vilket jag betvivlar att de gör...

Tillbaka till Sverige. Många vill se Sebastian Larsson från start på lördag. Visst hade det varit både spännande och intressant att få in nytt blod i landslaget när det verkligen gäller. Jag tvivlar inte på att Seb gör en oklanderlig insats om han får chansen. Jag är dock ett stort fan av Chippen och hans troliga frånvaro känns som att cykla uppför i tung motvind...

Något som jag för övrigt blev väldigt bekant med idag. Finfina 19,42 från GBG till Mölndal (9,5 km) kändes som 42,19 på tillbakavägen när den asiatiska Iben tilltog. En av de minst glamorösa cykelturer jag varit med om faktiskt. Fast det var nog nyttigt att få en genomkörare så här nära triathlondebuten på söndag.

Kommer inte ifrån Sveriges bedrift märker jag. Kolla Elmanders assist till Hanssons mål, kan vara årets teamwork!



Av Patrik Möller - 8 juni 2008 17:54

Då var EM igång...

Med fotbolls-EM på agendan finns det inte mycket tid att skriva, men så måste jag ju hålla mitt löfte och introducera "ett snyggt mål" (se inlägget från 4 juni). Nu när jag ligger i hårdträning behöver jag mycket och bra mat med mycket kolhydratos och proteinos.


Ett snyggt mål 1 - Ugnsbakad lax med quinoa!

(Tid 20 min)


1) Smörj en form med olivolja och salt

2) Hacka en liten purjolök, en halv gul och en halv röd paprika

3) Blanda paprika, purjo, rosmarin och en skvätt olivolja i formen, sprid ut det som en "bädd" åt laxen

4) Lägg 4 laxfiléer á 125 g i rad på bädden med skinnet neråt

5) Strö fetaost över, häll lite olivolja och citron på laxen och salta lätt

6) In i ugnen 150° ca 15 min.

7) Servera med quinoa

8) Käka!


Ett snabbt, snyggt och smakfullt mål som passar bra att göra mellan första och andra matchen... Bon appétit!

Av Patrik Möller - 7 juni 2008 19:38

6 juni... Sveriges nationaldag... eller???

Fredagen inleddes med en stadig frukost bestående av gröt med mjölk, müsli med fil och en hel del vatten. Morgonmålet intogs framför TV4 Nyhetsmorgon och upplysningsverksamhet om att det är Sveriges fabuloso nationaldag, och vad passar då bättre än att fira med kubansk barockmusik...

Kubansk barockmusik? Med all säkerhet tonkonst utan like, men jag kan ovillkorligen associera det till Sveriges nationaldag.

Nog om det för en liten stund...

Stabil frukost var det. Jag och minn träningskollega Cristo Baltra skulle nämligen ut och köra ett hårt pass; 7,5 km uppvärmning på cykel skulle följas upp av 500-600 m simning, 21 km cykel och avslutas med 6,4 km löpning.

Uppvärmningen gick bra, simningen kändes ok och cykelturen gick riktigt bra. När vi växlade till löpningen kändes det däremot som om jag hade viktmanschetter fästa längs benen! Vi startade samtidigt men jag fick ett litet övertag ganska snabbt. Efter dryga 2 km hamnar vi mitt i ett hav av "nationaldagsfirande". En scen omgärdad av ett staket med små flaggor. Jag observerade flaggor tillhörande bl. a. Elfenbenskusten, Argentina och Frankrike och väntade mig en rejält större svensk flagga som en symbol till den svenska natioldagens ära. Till min förvåning såg jag inte en blågul flagga överhuvudtaget. Hm... Jag fullföljer löpningen och lyckas besegra Baltra med en minut, Viktigt!


Ok, för att fatta mig klart och tydligt! Jag förespråkar mångkultur, integration och kategoriserar inte människor efter storlek, hudfärg, kön eller bakgrund, utan efter uppträdande. Punkt slut!

Däremot undrar jag varför det 2005 beslutades att den 6 juni helt plötsligt skulle bli en röd dag. Under flera år har det pratas om Norges nationaldag, om deras firande och stolthet över fosterlandet. Nu skulle Sverige äntligen få sin egen dag att fira...

Hypotes: Hipp hurra!

Resultat: Möjligtvis under utveckling men det är egentligen att överdriva.


Det jag vill komma till är att jag tycker att det är jättetrevligt med en svärm av små söta färgglada fanor och kubansk barockmusik i bakgrunden 364 dagar om året, men på Sveriges nationaldag ska vi ju pynta hemmet med dalahästar, arbeta med skiftnycklar köpta på IKEA och äta knäckebröd medan vi diskuterar upphörandet av Kalmarunionen...


Viva Sweden!


Av Patrik Möller - 4 juni 2008 22:09

För er som inte känner till det är jag verksam inom Fässbergs IF, en fotbollsklubb från Mölndal (som kallar sig för en egen stad men i själva verket är en förort till Göteborg). Min titel är assisterande tränare för U-truppen och min uppgift är att, tillsammans med mina två eminenta kollegor Calle och Markus, utbilda 15 - 18-åriga kaxiga och självsäkra talanger till riktiga fotbollsspelare som ska ta steget upp till A-laget. Hur det går vet jag inte än eftersom jag anställdes så sent som i januari. Däremot vet jag att vi tog vår 11:e raka seger idag när vi besegrade Ytterby i seriefinalen med 4-0. Måste även tillägga att vår målskillnad (35-3) är obestridligen respektingivande. Nog om det.


Läste ut andra delen av Conn Igguldens Kejsaren idag. Det har tagit en evinnerlig tid att läsa ut den av någon anledning. Boken är egentligen tillräckligt bra för att läsas ut på dagarna tre men jag har la haft nån lässvacka eller nåt. Snart ska jag ge mig på tredje delen men först och främst har jag en litteraturtentamen imorgon som jag borde ägna mig åt istället för att sitta här och skriva dravel...


Som en avrundning bestämmer jag mig här och nu för att införa någon återkommande punkt varje vecka. Fr.o.m den här veckan och t.o.m så långt skafferiet räcker ska jag dela med mig av ett recept varje vecka. Titeln på detta tema blir, för att knyta ihop stoffet i detta inlägg, "Ett snyggt mål"! (sorgligt fantasilöst)...

Ovido - Quiz & Flashcards