Alla inlägg under juli 2008

Av Patrik Möller - 31 juli 2008 15:13

Verkar som om jag uppskattar Maiden även utanför Ullevi!

Har laddat ner 21 låtar som jag plöjer igenom nu och jag kommer på mig själv att sitta och sjunga med. Där ser man.

För övrigt kan jag upplysa er om att jag är förbannat trött på att vara sjuk. Jag känner mig mycket bättre idag men jag vet också att om jag förivrar mig och tror att jag är frisk kommer det att gå snett som ett AIK-skott.


Det jag kan göra är att stimulera era smaklökar och meddela att jag har ett mål på G! Kanske läggs det ut redan idag...


I morgon blir det nog bio med Cilla. Arkiv X: I want to belive är rullen som ligger bäst till. Harmligt nog krockar biotiden med Chelseas första match i Russian Railways Cup men familjen prioriteras alltid! Om de däremot inte vinner blir jag galen för då innebär det att de spelar nästa match 12:00 på söndag, mitt i vår träningstid! Livet är inte alltid en löptur i mina Adidas när man är abnormt besatt av ett lag...


Kom i alla fall ut en kort stund igår och fick inhandlat protein + födelsedagspresenten från Cilla som vi inte hade hunnit prova ut än. Bara att titta på bilden ovan och se läckerheterna från Dalblads tillsammans med mina splitternya gloves får mig att friskna till!


En frisk man vill löpa, cykla, gymma, simma och spela fotboll och tennis, en sjuk man vill bara bli frisk!


Take care! 

Av Patrik Möller - 30 juli 2008 12:08

För mycket aktiviteter och för lite sömn. Igår hände det... Krankheten slog till!

Vaknade på morgonen efter dålig sömn, tjock i halsen och täppt i näsan. Visste ändå inte riktigt om jag var sjuk. Eftersom jag lider av svår pollenallergi så kan det kännas lite skumt ibland. Jag beslöt mig för att inte vara sjuk och cyklade ut till Smithska udden för en sol- och badsnabbis. Cilla, Emma och Anna var redan där och hade tidigare trotsat regnet i väntan på sol som så många andra suntan-kåta svenskar. Är det juni-augusti så är det sol och varmt!!! Slut på diskussionen!

När jag kom var det i alla fall sol på riktigt och det enda vatten som fanns var det i havet och det i min flaska. Efter en kort simtur och en touché av en brännmanet högg jag in på min pastasallad som jag gjort samma morgon. Lite sol på det och jag var redo för hemfärd. Hem till Chelseas tredje träningsmatch och likaså Chelseas tredje seger mot nåt malaysiskt All Star-lag. Ser ut som om Anelka kan bli årets överraskning...

På kvällen tog jag bilen till Mölndal för vår första träning efter Gothia. Ett mördarpass med många roliga övningar. Vid det här laget hade jag fattat att jag var sjuk och kunde därför givetvis inte ta biken ut och inte heller vara med och leka.


När jag vaknade idag efter 5 timmars värdelös och 9 timmars medioker sömn kändes det oförskämt bra. Jag trodde jag skulle må ännu sämre eftersom min kurering igår bestod av 24 km cykel, lite simning och närvarande på vår träning men jag hade tur.

Jag väljer att se det positivt att besvären slog till nu.

- Just den här veckan fick jag inget jobb

- Gothia är avklarat

- Nästa tävling är om 24 dagar

- Jag har hunnit med både sol och bad


Så hur tillbringar jag en sjukdag? Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så skulle jag diskutera cykelregler. För mig som cyklar en del är det bra att ha koll på reglementet. Jag kom dock på mig själv när jag diskuterade cykelregler med Cilla att jag inte alls är så säker på vad som gäller i alla situationer. Det var när jag nämnde att cyklisten bötfälls med en röding när man cyklar mot enkelriktat som hon reagerade och undrade om den regeln gäller alla oavsett ålder!? Bra fråga, måste kollas upp. För 6-åriga Pelle tycker ju att det är väldigt spännande att se vart vägen som föregås av den fina röda skylten med ett roligt gult sträck leder. Dessutom tycker 23-åriga Möller att det är väldigt spännande att se vilka hastigheter han kan komma upp i på sin blåa fina cykel trots att det står 30 på den dumma skylten.

Tänkt och gjort, idag har jag suttit framför polisens och vägverkets hemsidor samt pratat i telefon med deras personal. Efter ett evigt letande har jag kommit fram till att:

- Pelle slipper betala 500 spänn i böter, det gör även Pelles föräldrar som däremot kommer att kontaktas av polisen

- Möller hade varit totalt luspank om han hade blivit dömd för sina trafikförseelser de gånger som han gjort sig skyldig till hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg. Hastighetsgränserna gäller för fordon, därmed även cykel.

Jag vet inte hur många gånger jag har kört snabbare än 30 km/h på en 30-väg men varje gång har jag tydligen riskerat att bötfällas med minst 2000 kr! Bye bye bostadsrätt!


Så nu vet ni hur det ligger till. Positiva tankar ger positiva resultat, snabba cyklar ger dryga böter!

Av Patrik Möller - 28 juli 2008 11:20

Man hinner mycket om man vill.

Jag lyckades uträtta mycket under helgen. Det började ganska tidigt på lördagen, upp, en stabil och frulle och sen iväg. Jag och Cilla cyklade ut till Hovås för att spendera några timmar på beachen. Jag var i toppform eftersom jag hade langat nya badshorts och mycket riktigt så var jag lite av en förebild på stranden. Axel kom förbi en stund med frukt på fickan och det upskattades.

Strax innan 14 bar det av hemåt, hem till far för att se min första chelseamatch för säsongen. Jag missade ju den första träningsmatchen pga jobb, något som inte uppskattades. Chelsea såg rätt bra ut även om jag är medveten om att Chengdu Blades inte håller samma nivå som Arsenal (fast nästan). Hur som helst är det starkt att vinna en match med 7-0.

Pappa bjöd också på en matbit, utan tvivel ett kvalficerat snyggt mål. Tagliatelle, kyckling, räkor och lax serverades tillsammans med en mild currysås, mumma! (På bilden ovan syns jag och fassan på "Bridgen")

Efter matchen begav vi oss hem för en snabb dusch. Sedan körde Cilla mig till mormor för givetvis hade jag bokat in ett besök hos henne en dag som denna. Mitt i smeten ringer Fredrik och säger att han kan fixa in oss på Iron Maiden. Gött! En sak till att pressa in i schemat. En sak i taget. Jag kom ner till mormor och lämnade stolt över mina pannkakor som jag hade gjort till henne samma morgon. Det var ett stort ögonblick för mig. Jag vet inte hur många kilo pannkakor hon har gräddat för min skull men jag tror aldrig att jag har gjort det för henne.


Här kommer ett instick i helgreferatet. Olyckor i köket är ju inte helt ovanliga. Man skär sig, bränner sig eller gör generalfel i matlagningen. Det jag har lyckats med är något helt unikt. Jag har lite svårt med att vända pannkakorna på det traditionella sättet. Istället flippar jag upp dem och vänder dem i luften. Inget jag gör för att styla, jag tycker helt enkelt att det är lättare. Ett misstag jag aldrig kommer att upprepa när jag gör detta är att ha för mycket fett i pannan. Där står jag tidigt på lördagsmorgonen i shorts och bar överkropp och flippar upp en pannkaka som flyger rätt upp i luften och alldeles i fel riktning. Jag försöker naturligtvis fånga den ändå men misslyckas och på något sätt lyckas den hamna på min mage. Större delen lossnar snabbt men en liten del bränner sig fast och fettet från stekpannan är inte direkt ljummet.

Ett riktigt komedifilmsklipp som jag trots min nesa bjuder er alla på!

(Observera brännmärket på bilden ovan där jag också posar i mina kungliga badshorts)


Tillbaka till mormor. Efter att ha avnjutit en räksmörgås (mycket av havets goda den här helgen, men vi bor ju faktiskt på västkusten) skulle jag träffa Fredrik vid Ullevi. Innan vi skulle gå in hade vi ett litet dilemma att lösa. Utgång efter konserten var planerad så vi hade varsin påse med lite gott och blandat. Var skulle vi göra av det? Vi beslöt oss för att gömma det i en buske nära polishuset där ingen vågar pissa... Folk har ingen skam i kroppen! Det stod väl minst tio gubbar och uträttade sina behov precis där när vi kom ut från konserten. Jag tror i och för sig att våra påsar försvann långt tidigare. Men nu kändes det inte så värst attraktivt att ta reda på det.

Hur var konserten då? Jag kan meddela att jag aldrig tidigare har uppskattat Heavy metal. Jag har till och med sågat det och aldrig gett det en chans. Kände därmed endast till en handfull låtar av IM före konserten.

Nu har jag vidgat mina vyer, konserten var mäktig! Fredrik som har varit på flera sa att de kan bättre men jag var helnöjd. Visst är det så att konsert på Ullevi är bra oavsett vilka som uppträder men jag ska nog ladda ner lite låtar idag och jag tror att jag kommer att lyssna på dem.

Kort sagt, detta var en höjdpunkt i vardagen och något att berätta för barnbarnen.


Efter konserten och vetskapen om att ens öl var antingen nerpissade, uppdruckna och kanske redan utpissade vandrade vi hem till Jonte och J2 som fortfarande hade förfest. Juliana och Kattis var där och de hade fått i sig alldeles för mycket av finspriten som det bjöds på. Vad skulle annars vara anledningen till att man kan kolla på Swenska tjej - It's the grej! flera gånger och sedan älta det hela kvällen?!

Tre bönder från Alingsås hann även ansluta innan vi lämnade lägenheten. Utgången blev en promenad längs Avenyn, ett gött häng vid Kungstorget, en väldigt illamående Kattis, bevittnande av ett väldigt feminint slagsmål mellan några väldigt stora killar, ett snabbt möte med Klara och promenad hem vid halv fyra på morgonen and the beat goes on....


Upp vid 10 på söndagen, frulle, upp på biken, destination Saltholmen. Måste säga att jag föredrar Saltholmen före Hovås alla dagar i veckan. Inte lika mycket folk, mer plats, färre barn, lugnt och skönt. Anna kom och joinade oss efter sitt jobb. Vi cyklade hem på eftermiddagen för en snabbdusch innan vi mötte upp Anna igen, den här gången tillsammans med Emma. Middagen på Göta´s var delikat, jag höll kvar vid seafood-temat och beställde Pasta Marinara. Väldigt bra mat men det har gått för långt när man kan ta 99 spänn för en pizza som inte ens är stans bästa. Svärfar kom förbi och lämnade en present i efterskott. En picknick-ryggsäck färdigpackad med bestick, glas och servetter. Riktigt häftig faktiskt.

Gymet på kvällen och däck vid midnatt.

Sov 11 timmar i natt.


Nu ska jag tvätta!

Av Patrik Möller - 27 juli 2008 23:58

Då var man där igen...

Återigen har det passerat rätt många dagar sedan det senaste inlägget, men det är inget jag skäms över. Jag har inte legat på latsidan utan jobbat hårt 7-16 och ofta med efterföljande träning.


I onsdags var det 10 km city-löpning på schemat, med andra ord träning inför Midnattsloppet.

Har ju tidigare sagt att jag inte ska starta om jag inte lyckas göra under 40 minuter på träning. 42 blev det den här gången. Utan att köra med skitsnack och bortförklaringar måste jag ändå säga att alla sommarglättiga invånare i världens bästa stad i kombination med trafiken sinkar mig. Frågan är om det handlar om nästan två minuter!? Det är en plåga att springa i centrum. Underlaget växlar ständigt och smärtan i benen tär på krafterna.

Har dessutom gymat bra den här veckan, visserligen har jag gått ifrån schemat lite och istället kört det som känts rätt.

Tisdag: bröst, biceps och mage

Torsdag: Triceps, axlar och mage 

Fredag: Rygg

Kom hem vid 21:30 idag efter veckans sista pass där det blev  ben, bröst och mage. Finns det något bättre sätt att avsluta veckan på än med knäböj och dropset för bröstet?

Jag har haft problem med bänkpressen en period nu. När jag var som starkast i början av året körde jag 3x10 på strax över 70 kg och maxade lätt över 90. Nu är jag, med mina mått mätt, långt ifrån de vikterna och ska därför pumpa extra mycket bröst kommande tiden.


Fredrik och jag hade en intressant diskussion på gymet angående amerikansk idrott. Och nu vet vi varför det är så mycket avbrott i många av deras sporter!!! Hockey, football, baseboll etc. innehåller ju fler pauser än Göran Perssons informationstal. Men det finns en orsak till detta! Anledningen till att det är så många avbrott... är att matcherna då blir mycket längre... och amerikanerna har mer tid på sig att trycka den sista burgaren! Så nu behöver ni inte fundera på det längre.


Skulle egentligen skriva mycket mer nu men ögonen går i kors. Jag fortsätter i morgon. Då ska jag diskutera cykelregler, berätta om min händelserika helg inklusive min olycka i köket och kanske lägga upp ett snyggt mål.


I morgon e en annan dag! 


Av Patrik Möller - 21 juli 2008 22:34

Då var man tillbaka på jobbet igen. Känns bra att man nu ska jobba fem veckor i streck för att sedan återuppta sina kära studier igen... Wonderful!

Ja ja, det är bara att göra det bästa av situationen och gilla läget. Positiva tankar ger positiva resultat, som en av mina bästa tränare genom karriären uttryckte det.

Men det räcker inte alltid med positiva tankar, ibland behövs det mat också...


Chili con carne


1) Fräs lök och paprika i en panna

2) Öka värmen och smula ner nöt- eller blandfärs

3) Bryn färsen ordentligt

4) Blanda i krossade tomater, lite vatten, vitlök, köttbuljong, färsk chili + chilipulver, salt, peppar och egna kryddor som faller er i smaken. Själv brukar jag kombinera cayennepeppar och paprika

5) Låt det sjuda under lock ca 15 min

6) Tillsätt vita bönor i tomatsås och mejram, låt det sjuda 5 minuter till

7) Klart att servera, gärna tillsammans med ris och vitlöksbaguette med stark ost!


Bra mat när man vill göra stora portioner och tjock-äta...



Av Patrik Möller - 20 juli 2008 10:53

Gruppspel:

FIF - Gantofta, 3-0

FIF - Lørenskog, 2-2

FIF - Formigine, 3-0


Slutspel:

1/32 final

FIF - Bele Barkaby, 3-0

1/16 final

FIF - Colfe´s School, 6-0

1/8 final

FIF - Qviding, 3-0

1/4 final

FIF - Frölunda, 1-5


Frölunda satte stopp för Fässberg och så var det med det.

Jag anser att laget som vinner en match är det bästa laget den matchen. För mig spelar det ingen roll om det ena laget har 80 % bollinnehav, 27-1 i skott och spelar "bländande" hela matchen. Vinner det andra laget med 1-0 så har de gjort en bättre match. Visst kan ett lag spela mycket bättre än det andra men jag har svårt att ta bort äran från det laget som på bäst sätt lever upp till spelets idé, i det här fallet att göra mål!

Detta får gärna ses som fruktansvärt tråkigt tänk och jag erkänner att jag propagerar för "finlir" och uppskattar "spelande" lag men jag vill inte hävda att ett förlorande lag "borde" vunnit en match. I många idrotter, däribland fotboll, finns det en enkel idé som funnits sedan sporten uppfanns. Denna idé går ut på att göra fler mål än motståndaren. Det finns regler om hur dessa mål får göras, men ingenstans i reglerna står det att det är bättre att göra målen på ett visst sätt.

  

Observera att jag tycker laget som gör flest mål är bättre just den matchen och inte för all framtid.


Vill också tillägga att resultatet inte alltid speglar matchbilden. Frölunda slog oss med 5-1. Ett resultat som på pappret ser ut som slakt men egentligen var en öppen match.

Frölunda gjorde 1-0 tidigt, vi kvitterade till 1-1. Frölunda gör 2-1 sent i första halvlek och lyckas även trycka in 3-1 i början av andra. Vi har sedan en boll på mållinjen, men istället för 3-2 får vi två utvisningar och Frölunda rullar in 4 och 5-1.

Sammanfattning: Frölunda vinner matchen rättvist. 


Så, jag tycker att...

- Cruzeiro var värda att vinna Gothia Cup B16 trots att de var underlägsna Dallas Texans i 1/4 finalen.

- Häckens damer vann rättvist mot Ytterby trots att matchrapporten menade på att Ytterby hade typ 100 avslut mot Häckens 3.

- Och det här känns som att hälla i sig en dunk bensin och sedan svälja en brinnande tändsticka... att det var rättvist när tjuvarna från norr vann CL-finalen mot mitt älskade Chelsea!


Just nu funderar jag på allvar att radera hela det här inlägget och skriva något annat, för så smärtsamt som det var att skriva den sista punkten, så smärtsamt har det aldrig varit att skriva någonting...    

Av Patrik Möller - 16 juli 2008 20:02

Gårdagens match mot Lørenskog IF blev en toppmatch...

Två väldigt bra och väldigt taggade lag klev ut på Åbys green och bjöd på en sevärd fight. Lørenskog hade stora starka spelare och var tydligen säkra på att gå segrande ut ur alla fasta situationer eftersom de valde att låta tre spelare stanna vid mittlinjen... Big misstake! Två hörnmål senare fattade de nog att det var dumt. Norrbaggarna vek inte ner sig. De jobbade stenhårt och utnyttjade våra misstag såsom vi utnyttjat deras. 2-2 slutade matchen!


Idag var det A.C Formigine som stod för motståndet. Hela 8 spelare från gårdagens startelva satt på bänken eller var utanför truppen. Att vi ändå vinner med 3-0 är nog ett litet bevis på att vi har en ganska bred trupp.


För alla som är sugna så spelar vi 1/32 final mot Bele Barkaby på Åby 4 klockan 08:00 i morgon. Efter det blir det förhoppningsvis 1/16 final på Frejaplan 14:50 och går det vägen är ni välkomna 20:20 till Åby 2 för en 1/8 final!


Massa kontrollanter är på jakt för tillfället och inte minst i mina trakter. Nu cyklar ju jag överallt men det är lite creepy att se de marinblå uniformsklädda maktmissbrukarna stå och vänta på sitt offer, lite gestapokänsla tycker jag...


Träffade Poffa och Rasmus igår. Inte personer man ser varje dag direkt men alltid lika trevligt. Dessutom kom Nilgon på besök igår. Kanske berodde det på att hon var utelåst men det var trevligt ändå!


På tal om kontrollanter är det kanske dags för ett inlägg angående Västtrafiks löjeväckande prissystem!

Får se om jag orkar ta tag i det...


Prosit!

Av Patrik Möller - 15 juli 2008 21:21

Jag fyllde ju år förra torsdagen, slappt...

Det är väl egentligen ingen big deal att jag firar bemärkelsedag 23 men jag vill ändå skriva något som ett litet tack till dem som kom ihåg mig. Att laget gratulerade mig var stort, det trodde jag inte. Kanske var det enbart tack vare L-O men ändå...

Axl W aka "el jogador de legendo" ringde som oftast, stort faktiskt.

Min gudmor ringde från Spanien, tyvärr under den minuten jag var nere och körde ner bilen i garaget.

Baltra kom ihåg!


Gratulerade gjorde även mina föräldrar, Cilla och hennes föräldrar + en och annan släkting via mor eller far.


Hur var dagen då? Jodå, iväg till jobbet 06:30, kort frukostrast, var ju tvungen att inhandla något gott att bjuda på. Wienerlängden jag fick tag på såg välsmakande ut men det blev inget för mig eftersom jag var tvungen att sticka till träningen på min lunch för att sedan komma tillbaka och jobba 90 minuter till. Jag kan tillägga att min lunch därför bestod av en Pro Lite som var föga mättande.


16:00 bar det iväg från jobbet. Iväg för att handla med Cilla. Vid 17-tiden påbörjades i köket en intensiv kamp mot klockan. Jag och Cilla hjälptes åt att bereda en läcker skapelse som tydligen kallas för smörgåstårta.

Detta verk avnjöts tillsammans med mina föräldrar och alla fyra var mycket belåtna.

På presentfronten var det tillskott i semesterkassan som stod högst upp på önskelistan och önskan gick i uppfyllelse.


Kort sagt var det en mycket lyckad födelsedag!


Nu är det säkert någon som hade uppskattat om receptet till smörgåstårtan kommit ut som "ett snyggt mål"... Hell no, lär er skilja på recept och secrets era gamar!!!

Ovido - Quiz & Flashcards